Tuesday, October 5, 2010

Nak isi masa lapang....Nak jiwa tenang..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang..

Kadang-kadang saya merasakan diri ini penuh dengan kekosongan waktu, dalam kata lain terlampau banyak masa lapang. Mungkin inilah harga yang perlu saya bayar sebagai penuntut IPG.

Eh2, kenapa pula? Bukankah sepatutnya muslim itu masanya sentiasa sibuk diisi dengan perkara yg bermanfaat?

Tiba musim assignment saya rasa gelisah. Sepanjang semester saya enjoy tahu2 dihujungnya ada pula assignment. Meluat betul dengan lecturer seorang nie.

Gelisah itu ada penawarnya. Bukankah dalam Islam setiap perkara ada penawarnya?

Tiga tahun lalu sewaktu saya masih menutut di sebuah sekolah di selatan Perak, ada sesuatu yang pihak pentadbir lakukan bagi mengisi masa lapang kami yang bergelar pelajar. Dan ada sesuatu yg pelajar-pelajarnya amalkan untuk tenang jiwanya. Al-Mathurat !! Ya, baca lah Al-Mathurat !!

Lembutkanlah lidahmu dengan alunan zikir memuji Allah swt dan Rasul-Nya dengan zikir Al-Mathurat susunan Sheikhul Ikhwan Muslim Hassan Al-Banna

Bodohnya diri ini. Kenapa tak amalkan apa yg pernah di amalkan?.

Tunggu bila nak amalkan balik?

Sekarang lar..

Macam mana?

Klik je sini

Macam mana sekarang? Mulai hari ini saya NAK ISI MASA LAPANG...NAK JIWA TENANG   saya akan amalkan AL-MATHURAT. Ini azam saya.

Ya Allah, Jangan Kau bolak-balikkan hati ini setelah Kau memberirahmat dan hidayah keatasnya. Kurniakan aku kekuatan untuk terus memperingatiMu dalam setiap laku ku.

No comments:

Post a Comment