Saturday, September 25, 2010

Kata Orang dulu-dulu..di Seminar Masalah Kemerosotan Akhlak & Moral

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang


tett..

Kalu nak p, seminar Kat dwn Hjh rhani,pkul 8 kot

Sender:
2.na***
+60132796 ***

Sent:
07:40:14
25-Sept-2010





Ringkas sahaja mesej yang saya terima pada awal pagi  tadi. Namun apa yang bakal berlaku kesinambungan dari mesej tersebut tidak seringkas yang disangka. Jemputan secara tidak sengaja oleh seorang sahabat ibarat pucuk dicita ulam mendatang.

Seminar bosan doe! Ada makan free tak? Kena bayar ke? Lafaz mutlak yang acapkali singgah sebagai halwa telinga ini bilamana tawaran menghadiri seminar saya ajukan kepada rakan-rakan.Tetapi tidak bagi saya yang sememangnya mudah muak duduk di lecture hall (Wah!) mendengar kuliah dari pensyarah. Hakikatnya ia bukanlah alasan untuk saya mengikuti seminar ataupun pembentangan kertas kerja sebaliknya ingin mencari kelainan dalam proses berkhidmat sebagai khadam kepada segala macam ilmu. Satu perkara lagi saya sebenarnya mengimpikan untuk berada di pentas sebagai pembentang kertas kerja juga. Maka ilmu membentang perlu saya dalami terlebih dahulu. Lebih menarik  lagi seminar yang dianjurkan berkaitan dunia perguruan dan pendidikan.

                 ________________________________________________________

Dipersilakan pembentang seterusnya iaitu Saudara Nizal Mohammad, Aktivis Sosial yang merupakan Mantan Personaliti TV3, Mantan Pengacara Jejak Rasul dan Malaysia Hari Ini.




Satu demi satu hujah dikemukakan beliau. Segalanya menyentuh perihal peranan teachers or educators dalam mengenalpasti akar permasalahan soSIAL remaja. Sebaik selesai sesi pembentangan sampai kepada detik yang sangat ditakuti oleh kebanyakan pembentang amatur tetapi tidak bagi seorang intelek apatah lagi personaliti penyiaran iaitu  sesi Q&A. Seorang demi seorang peserta seminar mengemukakan soalan. Setelah keadaan agak(terlampau) tenang saya bangun mengemukakan persoalan ringkas yang saya nanti-nantikan jawapan dari individu yang bernama Nizal Mohamad ini.

"Bagaimana kita mahu mengatasi persepsi masyarakat yang sering memandang rendah kredebiliti guru muda yang bersemangat mahu merubah bangsa dan negara? "

Dengan penuh ketenangan beliau memetik kata-kata seorang mantan kipas politik tanah air "Saya tidak akan memandang pimpinan muda sebagai lemah kerana mereka punya pengalaman berbeza, tetapi pimpinan ini seharusnya tidak mengenepikan pimpinan lama". Apa yang beliau cuba kupas disini bagi menjawab persoalan saya ialah sebagai seorang guru seharusnya saya tidak cepat melatah dengan kerenah masyarakat dan jangan berlagak sombong dengan idea yang ada sebaliknya menuntutlah dengan orang lama yang punya pengalaman jauh apabila berada digelanggang. Dalam bahasa mudahnya sebagai orang muda sekiranya kita mahu mengatasi rintangan dan halangan hendaklah kita   mengambil pengalaman orang dulu-dulu. Kerana apa? kerana yang lama jangan disangka buruk yang baru jangan disangka baik. Diakhir kata  ketika menjawab persoalan saya saudara Nizal dengan tenangnya membacakan madah dipetik dari kata orang dulu-dulu.

Apa tanda manusia jati               Berkerja keras dimanapun jadi
Apa tanda menusia bertuah        Berkerja tidak bercabang lidah
Apa tanda manusia beradat       Menghadapi kerja hatiinya bulat
Apa tanda manusia pilihan         Berkerja tekun dijalan tuhan
Apa tanda manusia beradab      Dalam berkerja penuh tangunggugjawab
Mencari ilmu buangkan jemu     Mencari tahu buangkanlah malu..
Ini pesan orang dulu-dulu....
                                
               ______________________________________________________

Sangat menarik seminar kali ini. Selain para pembentang yang terdiri daripada profesional pelbagai bidang seperti Al-Fadhil Ust Mohd Rafidzi Zainal Abidin (Jab. Pelajaran. Perlis), Saudara Nizal Mohamad (Aktivis Sosial dan Mantan Personaliti TV3) dan Prof Madya Dr. Abd. Aziz Hj Yahya ( Dekan Syariah Kolej Universiti Insaniah) pengisian program yang pelbagai oleh pihak pengajur Jab. Penghayatan Islam & Moral (JAPIM) Inst. Pend. Guru Kampus Tuanku Bainun P.Pinang amat tepat pada masanya.

                                      
                                    Penulis, Sdra Nizal Mohamad & sebahagian keluarga JAPIM





Pada saya, kalau nak mengatasi masalah kerosakan akhlak & moral  ingat KATA ORANG DULU-DULU!

                                                       

No comments:

Post a Comment