Sunday, September 12, 2010

Perihal Raya : Berbudayakah kita? Bahagian 1

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang

Maka tamatlah kisah riwayat Ramadhan 1431 hijrah. Klasik betul permulaan bicara mata pena kali ini. Mungkin kerana sejak akhir-akhir ini saya merasakan yang lama (tak kisah la klasik ke retro ke season ke) lebih baik dari yang baru. Bukan hendak menafikan yang baru (moden boleh juga) itu baik akan tetapi alam telah menyaksikan segala-galanya. Sejarahpun sudah menjadi bukti bahawa tiap yang lama itu lebih baik dari yang baru. Saya tinggalkan dulu perbahasan lama dan baru ini mungkin untuk penulisan akan datang.



Cerita rayaku

Alhamdulillah, hari ini umat islam sekali lagi dikurniakan Allah taala untuk menikmati kemenangan dibulan syawal (sekalipun ada yang telah pergi). Sebulan lamanya memburu Piala Ketaqwaan akhirnya temasya ibadah ini berakhir. Berakhirkah? moga-moga Allah swt mengurniakan semangat ramadhan yang tidak berpenghujung ke atasku. Seperti kebiasaannya saya dan keluarga akan meraikan syawal yang pertama di rumah kediaman. Selepas solat aidilfitri baru pulang ke kampung sebelah abah di Tapah kemudian selepas asarnya terus ke kampung sebelah emak di Manjoi. Ye, saya rakyat PERAK!! (terpaksa tulis juga sebab ada yang keliru dengan pertuturan saya). Tradisi turun-temurun surau kawasan perumahan saya (Al-Falah namanya) malam 1 syawal kami masyarakat kampung akan buat roadtour rumah ke rumah melaungkan takbir tanda ketibaan syawal. Oleh kerana kawasan yang luas terpaksa AJK surau bahagi kepada empat kumpulan untuk bertakbir. Sebagai perantau (Wah!) saya tidak melepaskan peluang untuk turut bersama. Bila lagi peluang untuk saya mengenali tetangga kalau bukan dibulan syawal. Maklumlah dibulan lain SIBUK  dengan rutin sebagai seorang Guru Pelatih.

Yang lainnya untuk syawal kali ini rumah saya telah dipilih sebagai rumah pertama untuk dikunjungi rombongan surau. Agak kelam-kabut dibuatnya. Manakan tidak semua ahli keluarga saya mengerjakan solat isya' di surau. Terpaksa berlari balik ke rumah menyediakan juadah. Walaupun hasilnya tidak seberapa, tetapi kelihatannya rombongan gembira.

Kisah tetangga

Seperti telah saya katakan dibulan yang mulia ini saya banyak gunakan peluang untuk kembali berkenalan dengan tetangga. Bila sudah berkenalan banyaklah kisah yang diborakkan. Yang menariknya secara sedar atau tidak saya  sebenarnya sedang belajar menyelami kehidupan. Kisah manusia pelbagai ragam dan tabiat saya perhati, dengari dan hayati. Memang saya tidak nafikan bunyinya macam suka dengar orang mengumpat tapi inilah peluang untuk remaja seusia saya ini mengenal kehidupan. Kisah tetangga yang  ditipu, ditimpa musibah dan sebagainya( saya kehilangan kenalan yang saya gelar samseng suatu ketika dulu akibat kemalangan jalan raya pada bulan ramadhan nie Al-Fatihah) boleh dijadikan tauladan. Mungkin ada yang tidak suka dengan kenyataan saya kata mereka buat apa jaga tepi kain orang? Pada saya ia bukan soal jaga tepi kain orang sebaliknya mengambil iktibar dari kisah orang. Bukankah seharusnya kita begitu?. 

Adab kena jaga


"Jom, siap beraya! " Seakan kenal laungan suara itu.
Nantikan Perihal Raya: Berbudayakah kita ? Bahagian 2. InsyaAllah kandungannya berat sikit.

No comments:

Post a Comment