Wednesday, September 8, 2010

tak ada nama lain ke?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang

Saat khalayak umat Islam sibuk membuat persiapan hari raya aidilfitri saya pula terkial-kial belajar membuat sesawang 'dari mata pena' ini. Tak mengapalah mungkin ada sesuatu disebaliknya. Sebagai muslim yang sedang mencari arah menuju kepada-Nya saya tidak dapat lari untuk mengejar waktu tatkala Ramadhan berada dipenghujung untuk "topup" ibadah. Tapi biasalah( mungkin sesetengah orang tidak) waktu sibuk-sibuk jemaah lain berselawat keatas kekasih hati Muhammad s.a.w sebagai seruan solat terawikh fikiran saya terbang melayang.....

inijalanku ustaz halim dh guna, apa yang sesuai agaknya?. Dari hati kecil seakan jiwang bunyinya, Dari mata hati? layakkah? Kenapa mesti ada perkataan hati pula? tak lain obses dengan tarbiah yang diterima la tu. Nanti-nanti sampai masa datang ilham agaknya.

"lurus dan rapatkan saf", Imam Surau Al-falah (sikit bangga dengan surau punya pendingin hawa nie)

Dari Mata Pena

Kebetulan dan dengan perancangannya saya putuskan ia sebagai "brand" sesawang saya ini. Kenapa agaknya?
"Dari Mata Pena" menggabungkan tiga patah kata yang tiap satunya punya pengertian yang cukup mendalam pada saya. Ia mungkin lafaz lazim bagi ahli sastera malangnya sudut pandang saya barangkali bertentangan.

Patah kata "Dari" sinonim menuntut kita memahami asal-usul akan sesuatu. Begitulah jua manusia. Dicipta seterusnya dilahirkan dimuka bumi ini kerana ada usulnya. Teringat saya ketika mula-mula saya membuka bicara dengan Tn. Hj Razali (Orang kuat Gabungan Pondok-Pondok Malaysia) sekwatu Daurah di Lata Celak, Kedah. "Bagaimana perjalanan ustaz DARI tadi?" saya bertanya. Dengan penuh ketenangan beliau menjawab "Perjalanan saya belum sampai dari-Nya menuju kepada-Nya". Tersentak hati ini mendengar jawapan beliau. Ia berkenaan DARI.

Mata, Kenapa mata bukan telinga bukan mulut bukan tangan atau bukan jari? Kisah cinta muda mudi pun bermula dengan mata. Bukankah kata orang dari mata turun ke hati. Sheikh Abdul Qadir Al-Mandeli didalam kitab Penawar Bagi Hati pun memulakan bicaranya dengan Mata. Maka pada saya apa salahnya saya kalau ia saya gunakan? Kalau zaman "kolonial reformasi 98' " dulu popular sungguh frasa "Dari Kerana Mata". Sampaikan mahkamah pun turut kena tempiasnya ( peminat politik faham kot). Walau apa pun perihal mata, pada saya ia mewakili pandangan. Dengan mata kita dapat melihat, dengan mata secara sedar atau tidak kita mula menafsir. Dan dengan mata pandangan tapi dikisar menjadi idea, buah fikiran, emosi dan sebagainya, maka mata segalanya bermula pada saya. Tapi macam mana orang buta? Jawapan saya bukankah mereka melihat dengan MATA hati?

Pena atau pen? Dewan Bahasa dan Pustaka ada jawapannya..haha. Sebenarnya suka saya bawa mafhum ayat suci Al-Quran:

yang mengajar (manusia) dengan perantaran "qalam" [ al-Aalaq': 4]

Sekiranya rajin boleh cari tafsiran(pohon mendalami perbahasan) berkenaan ayat tersebut. Bagi yang telah berkesempatan bertemu dengan Habib Hassan Al-Attas, Imam Masjid Ba'alawi S'pore di IPG Kampus Tuanku Bainun dahulu beliau ada menyentuhnya secara tidak langsung. Selain itu juga suka saya memetik ungkapan cerdik pandai barat yang saya ambil dari buku Nahdoh Kebangkitan Asia karangan Anwar Ibrahim yang maknanya lebih kurang tidak adapun sebatang mata pena itu mampu mengalahkan beribu mata senjata. Begitu mendalam maksudnya. Pada saya tidak dapat dinafikan akan peripentingnya Pena. Atas dasar itu saya ambil untuk ia menjadi sebahagian dari hidup saya.

Bila direnungkan kembali hebatnya(pada saya) ungkapan Dari Mata Pena. Mampukah saya memikulnya? moga Allah memudahkan bagiku segala urusanku.

Begitulah kisahnya DARI MATA PENA.....

No comments:

Post a Comment